dimecres, 7 de desembre del 2011

DAFO

PRESENTACIÓ DE L’ANÀLISI DAFO

ACOLLIDA I INTERVENCIÓ PER  A LA INCLUSIÓ A L’ AULA D’ UNA ALUMNA AMB DISCAPACITAT VISUAL.

Per aquesta tercera activitat presentaré l’ anàlisis DAFO tenint en compte la pròpia intervenció realitzada i el context del centre.

Les  practiques les realitzo en un institut de secundària de titularitat pública; Els ensenyaments que oferta són els següents: educació secundària,  batxillerat de ciències socials i humanitats, batxillerat de científic-tecnològic, cicles formatius  de Gastronomia i cuina i serveis de restauració (darrerament ha incorporat al seu centre l’ escola d’ hostaleria de Vilamalla) i també s’imparteixen programes de qualificació professional inicial, té  USEE, aula oberta i projecte singular. El centre te 581 alumnes:381 a l’ ESO,133 de Batxillerat i 67 de cicles formatius i 55 professors.
Els alumnes estan repartits en les següents línies quatre  grups-classe a primer d’ ESO, tres grups-classe  a segon d’ ESO, tres grups-classe  a  tercer d’ ESO i tres grups-classe  a quart d’ ESO.


La meva intervenció psicopedagògica al centre  amb una alumna invident es basa en:

-Sensibilitzar a la família del pas que suposa escolaritzar la seva filla en una escola ordinària; treballar correctament els hàbits d’ autonomia i socialització des de casa.

-Assessorar tota la comunitat educativa sobre com acollir l’ alumna amb la deficiència visual.

-Assessorar i col·laborar en l’ adaptació de l’ alumna cega a la USEE: Motivar i incorporar l’ alumnat en la participació, confecció i gestió autònoma de les normes de l’ aula. Elaborar, en les assemblees les normes d’ acollida i assegurar el compromís de tothom. Realitzar activitats destinades a interioritzar el que suposa pels companys l´arribada d’ una companya invident al centre.

-Donar suport dins l’ aula ordinària a una alumna cega. Assessorar el tutor donant suport humà i material tant en el moment d’ elaborar el PI  i preparar material adaptat. Assessorar al professorat juntament amb la tutora de pràctiques .
                                                         DAFO
        DEBILITATS
               FORTALESES
-USEE amb espai molt petit per tal que D.C es desplaci amb normalitat.
-Nombre elevat d’ alumnat dins la USEE amb diverses tipologies de NEE i molt alumnat nouvingut aspecte que implica de vegades, un baix rendiment acadèmic.
-Manca de formació específica sobre alumnat amb deficiència visual.
-Els professors que imparteixen les assignatures específiques: La música i l’ educació física no tenen experiència amb alumnes amb deficiència visual.
-Manquen reunions amb altres instituts de secundària que tenen alumnat invident per tal de compartir experiències.
-La diversitat d’ horaris entre el professorat provoca que costi trobar-se per conscensuar diferents acords.
-Activitats ben adaptades i valorades per  l’ alumna amb problemes visuals.
-Professorat molt implicat en l’ arribada de D.C. i en els seus progressos.
-Bona predisposició per part de l’ equip directiu i l’ equip d’ orientació pedagògica per treballar amb l’ alumna.
-Desenvolupament de metodologies inclusives.
-Poder consultar en qualsevol moment la informació del centre.
-Excel·lent coordinació de la psicopedagoga de la USEE(meva tutora de pràctiques) amb els membres de l’ equip docent per tirar endavant l’ adaptació de D.C al centre.
-Clima de treball positiu.
         AMENACES
             OPORTUNITATS
-Entorn sociocultural desfavorit.(%elevat d’ alumnat d’ ètnia gitana) dificulta les intervencions que es realitzen en les activitats d’ inclusió a l’ aula de l’ alumna.(jornades de sensibilització).
-Moltes tasques burocràtiques que entorpeixen la meva col·laboració en l’ adaptació  de l’ alumna invident a la USEE.
-L’ EAP no pot atendre el volum de feina que comporta la USEE i en concret l’ assessorament en les meves intervencions.
-Les lleis canvien contínuament i dificulten l’ elaboració de les meves intervencions.
-Interès que desperta el fet de tenir una alumna invident al centre.
-Mesures compensatòries: més professorat al centre.
-Més reconeixement per part de l’ administració educativa.
-Elaborar pautes d’ observació per  tal de recollir les observacions de manera objectiva.


CONCLUSIONS:

Pel que fa a les debilitats internes; si al centre hi haguessin hagut més aules per tal que l’ alumna hagués pogut desplaçar-se amb més autonomia la seva mobilitat hauria millorat. Pel que fa a l’ alumnat nouvingut potser es podria haver reestructurat l’ horari per tal de rebre més suport dins l’ aula.
Poder augmentar la formació del professorat que acull a les seves aules l’ alumna amb deficiència visual; és una de les demandes que s´ha fet al centre de recursos; ara bé amb les retallades serà difícil poder superar aquesta debilitat. Les amenaces que tenen a veure amb els factors externs són al meu entendre difícils de superar ja que l’ entorn sòcio-cultural desafavorit caldria tenir-lo en compte en les reunions de matriculació; les tasques burocràtiques són les que vénen donades pel departament; a l’ igual que les lleis d’ educació que no es poden canviar.
Les fortaleses són els aspectes que millor m´han fet sentir en la meva intervenció psicopedagògica en el centre. El meu primer pràcticum realitzat en el centre en el qual treballo em va donar l’ experiència necessària per tal de realitzar i aprofitar aquestes pràctiques i poder portar a terme activitats ben adaptades i valorades per l’ alumna amb problemes visuals.
Sensibilitzar la família del que suposa el període d’ adaptació a l’ institut per l’ alumna és un tret positiu que he realitzat en la meva intervenció psicopedagògica al centre.
Poder introduir millores en els recursos i materials de l’ escola per acollir una alumna amb deficiència visual.
S´han començat a elaborar les pautes d’ observació per tal de recollir de manera objectiva les observacions de les activitats realitzades per l’ alumna.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada