dissabte, 5 de novembre del 2011

PROPOSTA METODOLÒGICA I FASES.

La D.C és una alumna de 14 anys invident d’ origen Portuguès que va arribar a Catalunya a finals d’octubre del curs escolar 2010-2.011. Després d’ una entrevista de l’ Eap amb la família es va decidir inscriure a La D.C en un institut de la zona en una aula ordinària.
           Al principi es va observar que no tenia autonomia, no sabia desplaçar-se amb el bastó ni sabia anar sola al servei, no tenia habilitats socials ni sabia llegir ni escriure en Braille. Es va dubtar inclús  en aquell moment si la D.C tenia alguna deficiència cognitiva.
            Es va acordar que la resta del curs  2.010-2011 aniria 12 hores a l’ aula d’ acollida i la resta a la Once a Barcelona. La combinació va ser esgotadora per l’ alumna tot i que va aprendre correctament el català;  la professional de la Once i l’ Eap van decidir que aquest curs escolar es pre-inscriuria a l’ alumna a l’ institut Olivar gran de Figueres a on hi ha una Usee,.
           Les fases que hem acordat treballar amb la meva tutora de pràctiques són les següents:


FASE 1 :  Reunions amb la família                                                   
DATA:Durant el mes de setembre i  octubre.  
HORES:15 hores                          

Objectius:- Sensibilitzar a la família del pas que suposa escolaritzar a la seva filla en una escola ordinària.
                  -Reunir representants de tots els sectors educatius(delegats/des d’ alumnat, pares i mares, professorat, personal administratiu i de serveis).
                  -Realitzar campanyes de difusió i explicació adreçades a tots els sectors de la comunitat educativa per tal d’ assessorar-los sobre com acollir l’ alumne amb deficiència visual.
                  -Treballar correctament els hàbits d’ autonomia i socialització des de casa.
              
Destinataris/àries :Representants de tots els sectors educatius i en especial la família.
ACTIVITATS I CONTINGUTS

     -Determinar els rols i actuacions de la família que aconsella la mestra de la once.
     -Sensibilitzar al professorat  i a tots els representants del sector educatiu sobre la matriculació d’ una alumne al centre amb discapacitat visual.
      -Crear un marc de relació entre la família i el centre per compartir els objectius necessaris per assolir l’ entorn de convivència i respecte.


INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Avaluar periòdicament els rols i actuacions de la família.
  2. Fomentar la participació de tots els membres de la comunitat educativa en l’ elaboració del procés d’ inclusió a l’ aula mitjançant documents informatius.
  3. Treballar amb diferents estratègies el valor educatiu de la inclusió.
  4. Recollir amb graelles de doble entrada informacions sobre l’ acollida de l’ alumne.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Transmissió de la documentació del centre,
  2. Existència de canals de comunicació entre docent-alumne, alumne/a-alumne/a, docent-docent, docent,-a alumne /a de família, direcció-equip docent, direcció-serveis educatius...
3.    Transmissió efectiva i regular a la família  dels acords que es prenen en diferents instàncies del centre educatiu, consell escolar, claustre.
4.    Existència d’ eines de comunicació: revistes, webs, blogs, fòrum.
5.    Existència de comunicació directa i regular amb les famílies.

FASE 2 :  Adaptació a la USEE
Hores:30 hores.

Objectius: -Motivar i incorporar l’ alumnat en la participació ,confecció i gestió       
                    autònoma de les normes de l’ aula.
                  -Elaborar, en les assemblees les normes d’ acollida i assegurar
                    el compromís de tothom.
                   -Realitzar activitats destinades a interioritzar el que suposa pels  
                   companys l’ arribada d’ una companya invident al centre.

Destinataris: Els alumnes de la USEE.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
-Crear un marc de relació entre els alumnes de la USEE per compartir els objectius necessaris per assolir l’ entorn de convivència i respecte.
-Diferenciar les activitats pròpies de l’ alumne amb discapacitat visual de la resta.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Elaboració de normes de convivència a l’ aula amb l’ alumnat i avaluar-les periòdicament.
  2. Explicitar les normes no escrites que entorpeixen el bon funcionament i treballar per canviar-les amb observació directa a l’ aula.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Accions per desenvolupar l’ autonomia i la seguretat emocional de l’ alumnat en especial l’ alumne amb discapacitat visual.
  2. Accions per desenvolupar la construcció sobre aprendre a pensar, raonar i prendre decisions.
  3. Existències d’ espais i temps per tal de gaudir de períodes de treball individual i en petit grup.

FASE 3 :   Inclusió a l’ aula Ordinària .
HORES: 30 hores.                                                              

Objectius :-Potenciar l’ equitat educativa i el respecte a la diversitat de cada alumne/a amb ajuda dels professionals.
                 -Assolir un entorn de convivència i de respecte.
Destinataris/Destinatàries: alumnes i professors.

ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Crear un marc de relació entre els alumnes per compartir els objectius necessaris per assolir l’ entorn de convivència i respecte.
  2. Diferenciar les activitats de l’ alumna amb discapacitat de les altres.
  3. Implicar als alumnes en les activitats relatives al coneixement dels principis de la  normativa.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Vincles : escola ,comunitat i mestres amb l’ observació directa.
  2. Recerca de documentació per fomentar la bona convivència  i portar a terme treballs en grup.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Relació de grups de treball o comissions en el centre en què participen membres dels diferents  departaments.
  2. Relació de trobades formals i informals amb els diferents membres de la comunitat educativa.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada